WYKAZ LITERATURY
ZALECANEJ DO EGZAMINÓW
HISTORIA
DOKTRYN ARTYSTYCZNYCH |
powrót
|
ZAKRES EGZAMINU
Egzamin obejmuje problematykę myśli o sztuce od starożytności do roku 1945. Składać się będzie
z dwóch elementów: krótkiej analizy wylosowanego
tekstu (określenie przynależności do epoki historycznej,
scharakteryzowanie podstawowej problematyki w nim zawartej) oraz
pytania
z podanego poniżej zestawu.
1. Sztuka i piękno w starożytności
2. Problem proporcji w teorii sztuki
3. Problem antropomorfizmu w teorii sztuki
4. Zagadnienie idei w teorii sztuki
5. Witruwiusz
6. Ekphrasis i periegetyka
7. Poglądy średniowiecznych teologów na sztukę i piękno
8. Zagadnienie ikonoklazmu
9. Średniowieczne traktaty technologiczne i wzorniki warsztatowe
10. L.B. Alberti jako teoretyk sztuki
11. Teoria architektury Quattrocenta (Alberti - Filarete - Francesco di Giorgio - "Hypnerotomachia Poliphili")
12. Teoria sztuki pełnego renesansu we Włoszech
13. Oddziaływanie włoskiej teorii sztuki w Europie północnej (Dürer)
14. Reformacja i kontrreformacja wobec sztuki
15. Teoria architektury we Włoszech w XVI w.
16. Renesansowa historiografia sztuki we Włoszech
17. Manierystyczna teoria sztuki
18. Akademie artystyczne we Włoszech i Francji
19. Akademicka teoria sztuki
20. Spór
poussinistów i rubenistów (Bellori - Boschini - Le Brun -
Félibien - Fréart de Chambray - Du Fresnoy - de Piles)
21. Francuska teoria architektury w XVII w.
22. Nowe pojęcie sztuki, narodziny estetyki i rola uczuć w przeżyciu estetycznym w XVIII w.
23. Kategorie estetyczne (piękno, wzniosłość, malowniczość)
24. Początki krytyki artystycznej (La Font de Saint-Yenne - Diderot)
25. Niemieckie piśmiennictwo o sztuce w XVIII w. (Winckelmann, Lessing, Goethe)
26. Rozkład witruwianizmu w XVIII w. i poglądy Duranda
27. Teoria sztuki klasycyzmu i romantyzmu we Francji
28. Teoria sztuki niemieckiego romantyzmu
29. Historyzm w architekturze
30. Krytyka artystyczna w XIX wieku
31. Koncepcje realizmu
32. Empatia i problem formy w sztuce (Hildebrand)
33. Koncepcje symbolizmu
34. Nowoczesna teoria obrazu i koncepcje sztuki abstrakcyjnej
35. Kubistyczna teoria sztuki
36. Teoria surrealizmu
37. Koncepcje awangardy
38. Rola sztuki w systemach totalitarnych
TEKSTY ŹRÓDŁOWE
Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 r., wybrał i opracował J. Białostocki, Warszawa 1978 (Historia doktryn artystycznych. Wybór tekstów, Część 1, T. I)
Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wybrał i opracował J. Białostocki, Warszawa 1985 (Historia doktryn artystycznych. Wybór tekstów, Tom II)
Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700. Wybór i opracowanie J. Białostocki. Redakcja naukowa i uzupełnienia M. Poprzęcka i A. Ziemba, Warszawa 1994 (Historia doktryn artystycznych. Wybór tekstów, Tom III)
Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870. Wybór, przedmowa i komentarze E. Grabska i M. Poprzęcka, wydanie drugie uzupełnione, Warszawa 1989 (Historia doktryn artystycznych. Wybór tekstów, Tom IV)
Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876, oprac. H. Morawska, Warszawa 1977
E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971
Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, oprac. E. Grabska, H. Morawska, Warszawa 1969
LITERATURA PRZEDMIOTU
Moshe Barasch, Theories of Art. From Plato to Winckelmann, New York – London 1985
Tenże, Modern Theories of Art, 1: From Winckelmann to Baudelaire, New York 1990
Tenże, Modern Theories of Art, 2: From Impressionism to Kandinsky, New York 1998
E. Grabska, „Moderne” i straż przednia. Apollinaire wśród krytyków i artystów 1900-1918, Kraków 2003
K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985
H. W. Kruft, Geschichte der Architekturtheorie, München 1985 (także wydanie angielskie)
E. Panofsky, Idea. A Concept in Art Theory, New York 1968 (także późniejsze wydania)
M. Porębski, Tradycje i awangardy, w: tegoż, Sztuka a informacja, Kraków 1986, s. 149-184
Tenże, Krytyka artystyczna, w: Wstęp do historii sztuki. Przedmiot – metodologia – zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973, s. 569-578
J. v. Schlosser, Die Kunstliteratur, Wien 1924, zwłaszcza późniejsze wydania, poczynając od przekładu włoskiego: J. Schlosser-Magnino, La letteratura artistica, z uzupełnieniami O. Kurza (wyd. wł. 3, 1964)
W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. I-III, Wrocław-Kraków 1960-67 (również późniejsze wydania)
W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć. Sztuka - piękno - forma - twórczość - odtwórczość - przeżycie artystyczne, Warszawa 1975
L. Venturi, History of Art Criticism, New York 1936, wyd. 2, 1964; również wydania włoskie, niem. i franc.)
M. Zgórniak, Matejko w Paryżu, Kraków 1998 (rozdział II: Francuska krytyka artystyczna w czasach Matejki)
Literatura uzupełniająca:
Z obszernej polskiej literatury dotyczącej doktryn artystycznych
szczególnie zaleca się wstępy do polskich przekładów pism
o sztuce, wydanych przez Ossolineum w serii "Teksty źródłowe do
dziejów teorii sztuki"
|